کد مطلب:17221
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
ادله خوارج براي اثبات اينكه مرتكب كبيره مخلد در آتش است و نقد آن چيست؟
خوارج به آياتي چند استدلال كردهاند
1ـ خداوند سبحان ميفرمايد: « و من يَعص و رَسوله و يَتعد حدوده يُدخله ناراً خالداً فيها له عذاب مهين » نساء/14 شكي نيست كه فاسقان از كسانياند كه با ترك فرايض و ارتكاب معاصي، خدا و رسول او را عصيان كردهاند.
بررسي:
موضوع مطلق عصيان نيست بلكه موضوع، عصياني است كه تجاوز از حدود الهي به آن ضميه شده باشد و به احتمال قوي مراد از تجاوز، ترك احكام خداوندسبحان و قبول نداشتن آن است بلكه ممكن است گفتهشود: اين فقره از آيه « و يتعدّحدوده» ظهور در تعدي از جميع حدود الهي دارد و اين از صفت كفار است.
2ـ «و من يَقتل مُؤمناً مُتعمداً فَجزاءوه جَهنم خالداً فيها و غَضب الله عَليه و لَعنه و اَعدَّ له عذاباً عظيما » نساء/93 [و كسي كه به عمد مؤمني را به قتل رساند جزاي او جهنم است و در آنجا ماندگار است و غضب و لعنت خدا بر اوست و خداوند براي او عذاب بزرگي مهيا ساخته است] آيه قاتل مؤمن را جرء مخلًدين در آتش به حساب آوردهاست بدون آنكه بين مسبلمان و كافر فرقي قائل شدهباشد.
بررسي:
آيه ناظر به كسي است كه كشتن مؤمن را جايز شمردهاست و يا به خاطر ايمانش او را به قتل رساندهاست و كافر اين چنين است.
3ـ «بلي من كسب سيّئة احاطت به خطيئتة فاولئك اصحاب النار هم فيها خالدون» بقره/ 81 [آري كساني كه مرتكب سيئه ميِشوند و گناه آنها را فرا ميگيرد آنها اهل آتشند و در آنجا ماندگار خواهندشد.]
بررسي:
موضوع حكم به خلود، تنها كسي نيست كه مرتكب سيئه شده و گناه، او را احاطه كردهاست و مسلمان مؤمن وقتي كه گناه ميكند گناه او را احاطه نميكند زيرا در قلب او نقطه سفيدي هست كه از آن، ايمان و اعتقاد به خداوند سبحان انبيا و كتب آسماني ميتراود.
4ـ «إنّ المجرمين فيعذاب جهنّمخالدون * لايفتّرعنهم وهم فيه مبلسون * وما ظلمناهم ولكنكانوا هم الظالمين».زخرف/74ـ76
با اين استدلال كه مجرم اعم از كافر و مومن فاسق است و حكم به خلود در آتش علي الاطلاق روي مجرم رفته است.
بررسي: اين آيه به گواهي سياق آن دربارة كفار وارد شدهاست اينها آياتي بودند كه خوارج بدانها استدلال نمودهاند و معتزله هم براي خلود مرتكب كبيره در آتش، بدانها تمسك كردهاند.
فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامي ج 5
آية الله جعفر سبحاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.